”That show you like is going to come back in style”

Her små 25 år efter kultinstruktøren David Lynch og produceren Mark Frost revolutionerede tv-fiktionen med deres dystre og uforglemmelige serie ’Twin Peaks’, udkommer den i en ny og restaureret version, der gemmer på masser af kræs for kendere.

Lynch og Frosts legendariske mystery-serie om den amerikanske lilleby Twin Peaks, der vendes på den anden ende, da byens smukkeste, blideste og bedst opdragede teenagepige findes myrdet, er et kanonisk værk i tv-fiktionen. Pigen hed Laura Palmer, hun viser sig at være knap så poleret som først antaget, og i løbet af seriens første halvdel finder vi ud af, at det var hendes far, Leland, der voldtog og myrdede hende. Vi finder også ud af, at Leland var under indflydelse af den mystiske dæmonfigur, BOB, da han begik forbrydelsen, men hvad det egentlig betyder, får vi aldrig decideret klarhed over. Og sådan er det med så meget i denne fantastiske, multifacetterede fortælling, som ganske enkelt er ulig alt andet, der er skrevet til den lille skærm. En ting er dog helt sikkert; ’Twin Peaks’ søgte med lige dele horror, pastiche, melodrama og ironi at udforske small town america-idyllens bagside, og serien lykkedes på sin egen helt særlige facon med at trække incest, blodskam, teenagere på stoffer, prostitution og dattermord direkte ind i dagligstuer over hele verden. Henrykte tv-seere i hobetal labbede grufuldhederne og den mørke mystik i sig, og måske fordi det hele blev serveret i en udefinerbar Lynch’sk, og henrivende smuk filmisk indpakning, overdøvede klapsalverne i længden ramaskrigene. Der kan skrives længe og meget om serien ’Twin Peaks’, men det er desværre ikke det ærinde, denne anmelder er ude i i dag.

I dag skal det nemlig handle lidt mere om indpakning, end det i hovedreglen gør her på Close-Up. Anledningen er, at ’Twin Peaks’ netop er udkommet i en spritny udgave, og lad det være sagt med det samme, bokssættet ’Twin Peaks: The Entire Mystery and The Missing Pieces’ er en æstetisk fornøjelse fra første øjekast. Og fra første berøring. Det sidste er væsentligt, fordi Lynch i sit filmiske oeuvre altid har arbejdet med teksturer og stoflighed, og det er som om, man har tilgodeset den kendsgerning i formgivningen af dette bokssæt. Kassens forside afbilleder Laura Palmers homecoming billede med den tilføjelse, at rammen er slået itu, og under det polerede glansbillede ser man det ikoniske nærbillede af Lauras livløse ansigt stikke frem. Den knuste billedramme har en skarp, dyb kant, og billedet i forgrunden føles helt anderledes end det bagved, når man rører ved det, hvilket understreger den følelse af dobbelthed og ufortalte hemmeligheder, som altid har gennemsyret ‘Twin Peaks’. Den taktile oplevelse fortsætter, når man bladrer sig gennem de paprækker, bokssættets discs er monteret i. Alle er de tunge og lækre i kvaliteten, og på hver side af dem finder man et billede af noget, der kendetegner seriens univers. Der er over tyve fotografier, og de er helt fantastiske. Af højdepunkter kan nævnes et ultranærbillede af en bakke halvspiste donuts, et mørkt og virkelige foruroligende foto af en bakkeside med høje graner, et forunderligt fredfyldt billede af Cooper og Laura i The Black Lodge og et af Big Eds rustne og slidte benzinstation, der emmer langt væk af americana. Fælles for dem alle er, at de er underspillede, insinuerende og meget stoflige. Og vigtigst af alt: man får lyst til at se ’Twin Peaks’, når man bladrer igennem dem.

Den mest ekstreme hands on-oplevelse venter dog i bunden af kassen, som er prydet med et nærbillede af en skovbund. (SPOILER ALARM) Hold nu fast: kigger man ordentligt efter, opdager man, at en lille paplåge kan skubbes til side, og under den finder et lille stykke papir, som er helt tyndt, revet rundt i kanten og ligner noget fra en dagbog, med påskriften ”Fire walk with me”. Undertegnede opdagede det først flere dage efter de indledende gennemsyn af boksens indhold! Det er så nørdet, at det virkelig holder, og detaljen er med til at indhylle denne boks i en ’Twin Peaks’-stemning, der er så tyk, at man kan skære i den.

Og hvad er der så på de ti så eminent indpakkede BluRay-skiver? Først og fremmest finder man hele serien samt spillefilmen ’Fire Walk With Me’ i en nyrestaureret udgave, som må siges at være en fryd for øjet. Der er sket meget siden billedrørs-tv og halvfemser-broadcasting, og ’Twin Peaks’ er endnu smukkere nu, end den var tidligere. For den var smuk tidligere, og man kunne godt frygte, at den grynede stemning og de tætte, brunlige billeder ville miste charme i en moderne BluRay-ificering. Det er heldigvis ingenlunde tilfældet, og hvis du er en af dem, der kun har set serien i fjernsynet for 24 år siden, så skal du nok lige sørge for, at du sidder ned, når du blænder op for denne version. Den er decideret betagende.

’Twin Peaks: The Entire Mystery and The Missing Pieces’ indeholder en del ekstramateriale, og noget af det, der vil skabe mest debat, er de 90 minutter med scener, som er klippet ud af ’Fire Walk With Me’. Scenerne stritter i alle retninger, og selvom bokssættets titel antyder det modsatte, så besvarer disse manglende brikker meget få spørgsmål. Til gengæld rejser de en masse, og det er præcis som det bør være, når man har med David Lynch at gøre.

Den nye version byder også på et gensyn med The Log Lady introductions. En række korte episodeintroer fra det oprindelige run på ABC, hvor The Log Lady sidder med sin kævle, mens hun filosoferer over tingens tilstand i byen Twin Peaks. Klippene minder lidt om Lars von Triers episodeopsamlinger i ’Riget’, og selvom de foregår in character og dermed er knap så halfemser-meta-agtige som dem i ’Riget’, kunne man godt forestille sig, at Trier har kigget den vej, da han fik ideen. Der er også en del mere klassisk ekstramateriale i boksen, blandt andet flere gode featuretter og dokumentarer om seriens tilblivelse. Det hele er godt, men den featurette der stak mest positivt ud var ’Between Two Worlds’, hvor David Lynch interviewer Familien Palmer, også Laura, mens de er in character. Det er ret specielt og på alle måder originalt ekstramateriale, som indeholder andet og mere end den gængse klappen-hinanden-på-skuldrene-snak.

Når alt kommer til alt, så er ’Twin Peaks: The Entire Mystery and The Missing Pieces’ et perfekt bokssæt. Der er dog det lille aber dabei, at selve bokssæt-mediet synes en smule gammeldags og utidssvarende. DVD og BluRay-afspilleren er ved at dø en stille død, og i en medieverden hvor instant gratification og on demand er nøgletermer, kan de være svært at se, hvornår man lige skal få tid til rent faktisk at undersøge dybderne i en boks som denne. Den findes jo trods alt i virkeligheden og skal røres ved, og det er altså ikke på mode i streaming-land anno 2014. Derfor bliver ’Twin Peaks: The Entire Mystery and The Missing Pieces’ højst sandsynligt et nicheprodukt, der i hovedreglen kun kommer til at pryde enkelte samlere og ’Twin Peaks’-entusiasters hylder. Boksen er dyr, den fylder, og flertallet af serie-entusiasterne vil nok bare nøjes med at se den gamle version på en af streamingtjenesterne. For de, der holder nok af ’Twin Peaks’ til at bekymre sig om denne udgivelse, vil der imidlertid være rigeligt at hente, og alle fans af serien bør glæde sig som små børn til at få fingrene i kassen her. Og det menes helt bogstaveligt.