Biler og BFF’s

Klicheerne står i kø i ungdomsfilmen 'Lev stærkt', men de overskygges i nogen grad af nuancerede skuespilpræstationer

Livet skal leves stærkt. Drenge kan godt lide biler og ræs. Og piger er søde og kønne og nemme at blive forelskede i. Jo jo, meget er ved det sædvanlige i ungdomsfilmen ‘Lev stærkt’, ingen tvivl om det. Og instruktør Christian E. Christiansen kan sine genrer, når det gælder ungdomsfilm og gysere (efter ‘The Roommate’ er han snart på banen med endnu en amerikansk gyser, ‘Where the Devil Hides’).

Herhjemme har Christiansen især glimret ved sin ungdomsfilm ‘Råzone’, hvor hovedpersonerne var tre hårde unge damer. Og nu med ‘Lev stærkt’ er det blevet drengerøvenes tur i skikkelse af vennerne Martin og Nikolaj (hhv. Jakob Oftebro og Cyron Melville) og lejlighedsvis deres to kammersjukker Tonny og Kenn (Joakim Ingversen og Caspar Fomsgaard). De to sidstnævnte bliver dog ladt noget i stikken af manuskriptet og fremstår sjældent som andet end enten tåbelige, ubegavede eller afstumpede.

Vennerne går op i biler og kører uautoriseret race, når byens ungdom samles om tunede hjulspind og lugten af brændte gummidæk, indhyllet i udstødningsgas. En ret våd aften i byen bliver farten – og prisen – dog for høj, for Martin kommer til at køre en pige ihjel i et ræs alle fire venner er involveret i. I den efterfølgende tid, tynget af skyld, moral og mareridt, bliver venskabet mellem de to BFF’s sat på en hård prøve og det hjælper ikke ligefrem, da Nikolaj også scorer Signe (Danica Curcic), som Martin er lun på.

Det er selvfølgelig helt oplagt, at der under historien ligger et tema om at blive voksen ved at tage ansvar for sine handlinger. Sådan som der sig hør og bør i genren. Det tema bliver ikke løftet af manuskriptets dialog, der ofte får lov til at løbe lidt for løst i talesprogsfloskler, men til gengæld af skuespilpræstationerne af de tre hovedrolleindehavere.

Jakob Oftebro, der spiller Martin, er på trods (eller netop på grund af) sin norske herkomst, en skuespiller, der allerede nu og i den kommende tid, vil gøre sig stærkt i danske film og tv-produktioner. I sit hjemland har han spillet med i store succeser som ‘Max Manus’ og ‘Kontiki’ (og ‘Lilyhammer’), og herhjemme har vi set ham i ‘Broen’, ‘Heartless’, ‘Tarok’ og den nylige ‘Når dyrene drømmer’ og snart også i ’1864′ og næste års ‘Skammerens datter’. Han har erfaringen og talentet til at få skuespillet til at virke hundrede procent naturalistisk – og nemt. Og lige i hælene på ham i ‘Lev stærkt’, går Cyron Melville og endnu en ‘newcomer’, Danica Curcic. De spiller alle tre nuanceret og varieret og udtrykker både kompleksitet og dybde med de forholdsvis stereotype roller de har fået givet.

På grund af bilerne er filmen flere steder blevet udråbt som et dansk modstykke til ‘Fast & Furious’-franchisen, men det er ikke med de forventninger, man skal se filmen. Jo, der er gode og spændingsfyldte fart (og drifting)-scener, der i modsætning til F & F ikke er effektdrevet, men fungerer ved ren klipning, lydarbejde og kameraføringer. Men det er ikke bil-sekvenserne, der bærer denne film oppe, det er dramaet mellem de tre og især de to. Kan de forblive BFF?

På den præmis har Christiansen lavet en dansk ungdomsfilm, der ikke lyser af originalitet, men leverer underholdning, målgruppen vil finde appetitlig, og som bliver båret oppe af gode, gedigne skuespilpræstationer.

Læs Close-Ups guide til 10 fede biljagter og til 5 rigtig gode ungdomsfilm